ولی (اسلام)
ولی کلمه عربی به معنای شخص دارای ولایت میباشد؛ ولی به معنای دوست، یاور و سرپرست به کار رفته است. این کلمه در قرآن و متون اسلامی به کار رفته است و تفاوت تعریف و تفسیر آن از اختلافات اصلی میان شیعه و سنی میباشد. همچنین در فقه و حقوق نیز این اصطلاح کار برد دارد. در ادبیات فارسی نیز از طریق صوفیان رواج گسترده یافته است.
واژه شناسی
راغب اصفهانی در کتاب مفردات القرآن گفته است «وَلاء» و همچنین «توالی» به این معنا است که دو چیز یا بیشتر، از یک جنس و بدون اینکه چیزی از غیر آنجنس حایل شود، کنار هم آید. این معنای لغوی ولاء و توالی است، و گاهی این لفظ به طور استعاره و مجاز در موارد زیر به کار میرود:
۱ - قربی که از جهت مکان حاصل میشود.
۲ - قرب از جهت نسبت.
۳ - قرب از جهت دوستی و گفته میشود: «ولی فلان - دوست فلانی».
۴ - قرب حاصل از نصرت و گفته میشود: «ولی فلانا - یاری کرد فلان را».
۵ - از جهت اعتقاد. گفته میشود: «فلان ولی فلان - هم عقیده و هم سوگند اوست».
۶-در معنای مباشرت در کار واختیار داری در آن، و گفته میشود: “فلان ولی لامر کذا - فلانی اختیار دار فلان کار است”
وِلایت (به صدای پائین واو) و وَلایت (به صدای بالای آن) به یک معنا است، مانند دلالت و دلالت که هر دو به یک معنا است، و حقیقت ولایت عبارتست از بعهدهگرفتن کار، و منصوب شدن بر آن و «ولی» و «مولی» هر دو استعمال میشوند در این معنا، البتههم در معنای اسم فاعل آن، یعنی موالی (به کسر لام) و هم در معنای اسم مفعول آن یعنیموالی (به فتح لام) و به مؤمن گفته میشود ولیالله ولی دیده نشده که بگویند مؤمن مولایخداست، ولی هم گفته میشود «الله ولی المؤمنین» و هم «الله مولا المؤمنین».[۱]
در قرآن و حدیث
در قرآن به طور خاص این کلمه در آیه ۵۵ سوره مائده به کار رفته است:
إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسولُهُ وَ الَّذِینَ ءَامَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصلَوةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَوةَ وَ هُمْ رَکِعُونَ جز این نیست که ولی شما خداست و رسول او و آنان که ایمان آوردهاند، همان ایمان آورندگانی که اقامه نماز و ادای زکات میکنند در حالی که در رکوع نمازند.
در حدیث غدیر خم نیز به طور خاص این کلمه یا یکی از مشتقات آن به کار رفته است:
“من کنت ولیّه فعلیّ ولیّه” یا “من کنت مولاه فهذا علی مولاه"[۲]
منابع
امامت> ولایت و خلافت